Svar: Mælkeprodukter - 11 mdr.

1. november 2020

Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Hej med dig

Tak for dit fine spørgsmål omkring mælk, jeg vil meget gerne forsøge at skabe lidt klarhed i forhold til Sundhedsstyrelsens anbefalinger :)

Det anbefales, at små børn under 12 måneder enten ammes eller tilbydes modermælkserstatning. Og første efter 12 måneders alderen bør komælk introduceres som drikkemælk af en kop, og det anbefales, at man her giver letmælk - men i lille mængde, som langsomt øges. Ved 1 års alderen gives max. 100 ml letmælk, som drikkemælk af en kop.

Når komælk frarådes som drikkemælk under 12 måneder, så er det fordi, at:

- Komælk har en negativ effekt på barnets jernstatus. Det er både en dårlig kilde i sig selv, og derudover kan det nedsætte optagelsen af andre jernkilder, fordi mælkeprotein hæmmer optagelsen af jern.

- Komælk kan provokere mikroskopisk tarmblødning - især de første 6 måneder, det er dog ikke set efter 9 måneder alderen.

- Et højt indtag af komælk også øger barnets proteinindtag, hvilket kan være med til at give oversvægtsproblemer senere hen.

Det anbefales også, at børn stille og roligt tilbydes mere og mere af familiemaden, så barnet lærer at spise det samme, som den øvrige familie. Og fra 9 måneders alderen kan der indgå små mængder komælk i maden. Det betyder, at hvis I spiser lasagne, frikadeller eller lidt sovs, så må jeres dreng fra 9 måneders alderen gerne tilbydes lidt af dette, dog max 100 ml/1 dl. komælk om dagen. Børn kan altså fra 9 ...

Annonce

... måneders alderen spise mere og mere med af familiemaden og skal ikke længere have specielle retter.

Barnet kan i 9-12 måneders alderen også tilbydes lidt surmælksprodukter f.eks. tykmælk, yoghurt eller A38 med 3.5 % fedt. Der gives max. 50 ml (½ dl), og dette kan så gradvist øges til 100 ml (1 dl.) ved 12 måneders alderen.

Fra 12 måneders alderen kan gives surmælksprodukter, som indeholder 1.5% fedt og max 3.5% protein. Der bør ikke gives skyr, fromage frais, ymer og ylette til barnet er fyldt 2 år, fordi disse produkter har et meget højt proteinindhold. Det er også en god idé at give neutrale produkter og selv søde med lidt frugt, da surmælksprodukter tilsat frugt kan indeholde meget sukker.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Fra 12 måneders alderen gives 350 ml (3.5 dl.) mælk eller mælkeprodukt om dagen og max 500 ml - alt tæller med. Får barnet mere end 500 ml (½ liter mælk/mælkeprodukt) dagligt, så er der risiko for at barnet får for meget mælk og kommer til at mangle næringsstoffer, fordi kosten bliver for ensidig.

Ost har også et højt indhold af protein, men det må jeres dreng gerne få, fordi det er begrænset, hvor meget ost han spiser. Ost er en vigtig kilde til kalk, og det kan gives som smøreost, gnaveost eller som revet os på en varm ret eller f.eks. i lasagne.

Jeg håber, at dette svarer på jeres spørgsmål og giver lidt klarhed omkring, hvad jeres dreng må få, og hvorfor :)

Rigtig meget held og lykke og fortsat god appetit!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Barneseng

Når man skal vælge seng til sit barn er der visse ting, man kan gå efter. Noget af det vigtigste er at sengen er sikkerhedsmæssigt i orden.

Forbrugerrådet tester jævnligt de børnesenge som er på markedet og her ser man bl.a. på at sengen skal kunne tåle at blive slået, banket på og hevet i. Sengene bliver tjekket for at barnet ikke kan få fingrene i klemme og at tremmeafstanden er korrekt, så barnet ikke kan komme i klemme med sit hoved og sidde fast i sengen.

Den...

Læs mere i Babylex

Boel-prøve

Boel-prøven blev indført i Danmark tilbage i 1970´erne og var en fast del af sundhedsplejerskernes arbejde. Sådan er det ikke mere, - nogle kommuner laver stadig boel-prøver på børnene, andre kommuner har anskaffet dette. Denne ændring kom samtidig med at man begyndte at hørescreene alle børn ved fødslen.

Boel-prøven er en screeningsmetode, hvor man ser på hele barnet. Man ser på barnets evne til at have kontakt, til at styre sin motorik, til at vælge fokus og man observerer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit svar angående min datter, som græd sig selv i søvn. For første gang i lang tid havde jeg en rigtig god fornemmelse i kroppen efter at have læst dit svar. Jeg kunne mærke, at du fik sat mange af de rigtige ord på situationen.

Tak fra Sanne, mor til pige på knap 4 måneder.