Svar: Mælkeprodukter - 11 mdr.
1. november 2020
Alder:
11 mdr.
Hej med dig
Tak for dit fine spørgsmål omkring mælk, jeg vil meget gerne forsøge at skabe lidt klarhed i forhold til Sundhedsstyrelsens anbefalinger :)
Det anbefales, at små børn under 12 måneder enten ammes eller tilbydes modermælkserstatning. Og første efter 12 måneders alderen bør komælk introduceres som drikkemælk af en kop, og det anbefales, at man her giver letmælk - men i lille mængde, som langsomt øges. Ved 1 års alderen gives max. 100 ml letmælk, som drikkemælk af en kop.
Når komælk frarådes som drikkemælk under 12 måneder, så er det fordi, at:
- Komælk har en negativ effekt på barnets jernstatus. Det er både en dårlig kilde i sig selv, og derudover kan det nedsætte optagelsen af andre jernkilder, fordi mælkeprotein hæmmer optagelsen af jern.
- Komælk kan provokere mikroskopisk tarmblødning - især de første 6 måneder, det er dog ikke set efter 9 måneder alderen.
- Et højt indtag af komælk også øger barnets proteinindtag, hvilket kan være med til at give oversvægtsproblemer senere hen.
Det anbefales også, at børn stille og roligt tilbydes mere og mere af familiemaden, så barnet lærer at spise det samme, som den øvrige familie. Og fra 9 måneders alderen kan der indgå små mængder komælk i maden. Det betyder, at hvis I spiser lasagne, frikadeller eller lidt sovs, så må jeres dreng fra 9 måneders alderen gerne tilbydes lidt af dette, dog max 100 ml/1 dl. komælk om dagen. Børn kan altså fra 9 måneders alderen spise mere og mere med af familiemaden og skal ikke længere have specielle retter.
Barnet kan i 9-12 måneders alderen også tilbydes lidt surmælksprodukter f.eks. tykmælk, yoghurt eller A38 med 3.5 % fedt. Der gives max. 50 ml (½ dl), og dette kan så gradvist øges til 100 ml (1 dl.) ved 12 måneders alderen.
Fra 12 måneders alderen kan gives surmælksprodukter, som indeholder 1.5% fedt og max 3.5% protein. Der bør ikke gives skyr, fromage frais, ymer og ylette til barnet er fyldt 2 år, fordi disse produkter har et meget højt proteinindhold. Det er også en god idé at give neutrale produkter og selv søde med lidt frugt, da surmælksprodukter tilsat frugt kan indeholde meget sukker.
Fra 12 måneders alderen gives 350 ml (3.5 dl.) mælk eller mælkeprodukt om dagen og max 500 ml - alt tæller med. Får barnet mere end 500 ml (½ liter mælk/mælkeprodukt) dagligt, så er der risiko for at barnet får for meget mælk og kommer til at mangle næringsstoffer, fordi kosten bliver for ensidig.
Ost har også et højt indhold af protein, men det må jeres dreng gerne få, fordi det er begrænset, hvor meget ost han spiser. Ost er en vigtig kilde til kalk, og det kan gives som smøreost, gnaveost eller som revet os på en varm ret eller f.eks. i lasagne.
Jeg håber, at dette svarer på jeres spørgsmål og giver lidt klarhed omkring, hvad jeres dreng må få, og hvorfor :)
Rigtig meget held og lykke og fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske